אילו נתחי סטייק קיימים

אילו נתחי סטייק קיימים

נתחי סטייקים וההבדלים ביניהם

סטייק הוא אחד הסוגים הפופולריים והאהובים ביותר בקרב אוהבי הבשר האדום.

הסוגים השונים של סטייקים מתייחסים לחתכים ונתחים השונים של בשר פרה. 

החתכים העדינים ביותר של בשר בקר מגיעים מאמצע החיה שבה יש פחות שרירים. 

רמות השומן וחיתוך הבשר משפיעות על הטעם הפרופיל התזונתי של כל סוג של סטייק.

חשוב לדעת שכל חלק של נתח סטייק מגיע מאזור אחר בפרה, לו אחוזי שומן ועסיסיות שונים. מרבית חלקי הפרה עשויים משריר, ואינם מתאימים לסוג של צלייה ובישול.

החלקים שטובים לאכילה הם בדרך כלל חלקים שהתאמצו פחות ויש בהם פחות שרירים, כמו המותניים של הפרה או הצלעות.

במאמר זה, נסקור את הסוגים השונים של הסטייק ואת ההבדלים ביניהם: 

אנטריקוט – מלך הסטייקים

האנטריקוט הוא הסטייק הכי מוכר ונפוץ בקרב אוכלי הבשר ויש לו טעם עשיר ודומיננטי מאוד. אנטריקוט הוא נתח עתיר שומן, צמוד לצלעות הקדמיות של הפרה.
נתח האנטריקוט מתאים לצלייה על האש, ולכן משתמשים בו לארוחות ופיקניקים.

סטייק אנטריקוט עם עצם פריים ריב

נתח מהצלעות האמצעיות של הבקר, ארבע הצלעות האחרונות של האנטרקוט,
סטייק זה מאופיין ב"שיוש" שבמהלך הצלייה הופך את הנתח לעסיסי ובעל טעמים דומיננטיים. הפריים ריב מיושן במקום בשיטת יישון יבש על העצם כשלושה שבועות ליצירת בשר רך ומיצוי הטעמים של הנתח. פריים ריב מתאים לצלייה קצרה על הגריל כסטייק, מתאים גם לצלייה ארוכה בחום נמוך נתח (רוסטביף).

סטייק פריים ריב

סטייק סינטה

הסטייק נמצא בין הצלעות האחוריות במותן הפרה. האנטרקוט הוא בנתח סטייק עסיסי, בצידו של הסטייק תהיה חתיכת שומן דקה לאורכו.

נתח זה מגיע עם אחוזי שומן בינוניים עם טעם יותר בשרי מסטייק פילה ובשר יותר קשה. את הסינטה אפשר לצלות על גריל או על מחבת. 

.

סטייק פיקניה – "שפיץ צ'אך"

נתח הפיקניה מומלץ להכין כנתח שלם. הוא בעל מרקם של רוסטביף עם רכות וטעמים משגעים. אפשר גם כסטייקים. פיקניה הוא נתח הפופולרי ביותר על הברזילאים. הוא מגיע עד הוריד השלישי של נתח השפיץ צ'אך וזהו החלק הכי רך בשפיץ.

הפיקניה לא נחשב לסטייק פרימיום (בארץ). הוא מאופיין בשכבת שומן ביניים טעימות -שיוש. עם טעמי בשר עשירים ובעל ביקוש עשיר בקרב חובבי בשר.

סטייק דנבר קאט  

נתח על שמו של אחד השרירים המרכיבים את הכתף שמוכרת לנו לנתח מס' 2. סטייק פיקניה הוא בבשר שריר תומך ולא ראשי. כך שהוא פחות קשה מנתחי כתף אחרים הזקוקים לבישול ארוך. אך הוא אינו רך כמו השייטל. רמת הרכות שלו מאפשרת לו להיות נתח אידאלי למנגל.

סטייק פילה

נתח סטייק פילה רך ומעודן ונחשב ליקר יחסית. הפילה נמצא בגב הפרה, בצמוד לסינטה. מדובר על  נתח רזה, מומלץ לצלות את הפילה במחבת  ואם מכינים גם רוטב בשבילו, לבשל אותו באותה המחבת. אחרי שמוציאים ממנה את הסטייק שמשרים אותו במקום חם. סטייק פילה הוא אחד הנתחים העדינים ביותר של בשר בקר. 

מכיוון שפילה הוא הסוג הרזה ביותר של סטייק, הוא הנחשק ביותר והיקר ביותר לחתוך בשר בקר.  הוא גם אחד הסטייקים עם תכולת השומן הנמוכה ביותר.

פילה מיניון

סטייק טומהוק

בעצם סטייק צלעות שלא נחתך מעצם הצלע, עוביו תלוי בעובי העצם, אבל הם בדרך כלל בעובי של עד 5 ס"מ. הם גם שוקלים מספיק כדי להאכיל כמה אנשים. סטייק טומהוק מקבל את שמו מאך שהוא נראה – כמו סכין קצביים או טומהוק.  אחת הדרכים הטובות ביותר לבשל סטייק טומהוק הוא על הגריל בחוץ. 

כיצד תבחרו בין הסטייקים השונים?

יש כמה דברים לקחת בחשבון בעת בחירת הנתח המושלם של סטייק.יש להכיר את השמות של הנתחים ואת ההבדלים ביניהם מה שיעזור לכם להחליט איזה סטייק לקנות לארוחה.

קחו בחשבון גם את סגנון הבישול שלכם – אם אתם מתכוונים להכין קציצות או סטייקים או נתח שלם. כל אחד מהם מתאים לסוג בישול שונה ובעל טעמים שונים עדינים שומניים ועזים. מומלץ ללמוד כל פעם על נתח אחר ולהבין את אופן ההכנה ולנסות כל פעם נתח סטייק שונה. וככה תכירו עולם שלםעשיר של טעמי בשר.

טיפים לבישול הסטייק המושלם:

הסוג הטוב ביותר של סטייק לצלייה הם הסוגים עם רמות שומן בינוניות עד גבוהות שומן כי מגיעים מהחלק האמצעי של הפרה. רבים מחשיבים סטייק סינטה כסוג הטוב ביותר של סטייק לצלייה על מחבת. 

כדי לבשל את הסטייק המושלם, הנתך של בשר צריך להיות בטמפרטורת החדר והמחבת צריך להיות חם מאוד. מתבלים את הסטייק ומבשלים על אש גבוהה לזמן הנדרש לפי מידת העשייה המועדפת.

כתיבת תגובה